בעזרת ביטול משכון ניתן לסלק משכנתא שקיימת על נכס מקרקעין ובכך לבטל את המשכון של הבנק למשכנתאות ואת כל הרישומים אודות משכון של הנכס. ניתן לבצע את הביטוח דרך הטאבו, מנהל מקרקעי ישראל או חברת משכנת.
משכון הוא פעולה של שעבוד על נכס מקרקעין. המשכון מבוצע דרך רשם המשכונות, שם מופיעים ונשמרים כל הרישומים. בכל עת שרוצים לבדוק האם ישנו משכון על נכס מקרקעין כלשהו, ניתן לבדוק זאת דרך רשם המשכונות, עד אשר מסירים את המשכנתא.
רישום של משכון מבוצע על ידי טופס הודעת משכון, בהתאם לנוסח המותאם לתקנות רישום מקרקעין. רישום זה כרוך באגרה מסוימת.
ומה לגבי ביטול משכון על נכס מקרקעין?
במידה ואתם רוצים למכור את הדירה שלכם ויש עליה משכנתא, אתם צריכים קודם כל לבצע ביטול משכון לפני שאתם מוכרים אותה, על מנת שהמשכון לא יעבור לידי הקונה החדש. לחילופין, אם אתם רוצים לקנות דירה, בדיקה של משכון היא פעולה הכרחית, ואל לכם לרכוש את הדירה לפני שהבעלים הנוכחי מסדיר את העניין ומבטל את המשכנתא, בכדי שהחובות הכלכליות בעבור המשכון לא יוטלו עליכם.
ביטול של משכון על דירה או כל נכס מקרקעין אחר מבוצע על ידי טופס הודעה על ביטול המשכון.
על רישום ועל ביטול
רישום משכון היא פעולה אשר בדרך כלל מבוצעת במעמד רכישה של דירה, כאשר הרכישה מתבצעת על ידי מימון הבנק (דבר המוכר לכולנו במונח "משכנתא", ומכאן שמה). תנאי למתן המשכנתא עבור הרוכש: הרישום ברשם המשכונות מבוצע לטובת הבנק למשכנתאות.
ביטול למשכון מתבצע רק לאחר שהמשכנתא שישנה על הדירה מסוקלת, ולמעשה מבטלים את המשכון של הבנק מכל הרישומים הרלוונטיים. ניתן לבצע את הביטול של המשכון דרך הטאבו, דרך מנהל מקרקעי ישראל או דרך חברה משכנת שאחראית על רישום הזכויות הקנייניות. הביטול בעצם מסיר את הבנק מהרישום ומשאיר את אלו שלקחו את המשכנתא כבעלי הנכס היחידים והבלעדיים.
תהליך ביטול משכון
ביטול משכון מתבצע הן במאגר הממוחשב והן במאגר הידני. הביטול צריך להתבצע על ידי הנושה כאשר תקופת המשכון מסתיימת או בעקבות פסיקת בית משפט.
התהליך כולו מבוצע על ידי מילוי טופס המיועד למטרה זו. לאחר שהבקשה מתקבלת, הודעת המשכון נמחקת ממאגר רשם המשכונות.
ניתן לשלוח את הבקשה לביטול של המשכון דרך הדואר אל לשכות רשם המשכונות. כמו כן, בימים ובשעות הפעילות של הלשכותניתן להפקיד את המסמכים באופן אישי. הבקשה תטופל לאחר כ 5 ימי עבודה מרגע שהמסמכים מתקבלים בלשכה.
שימו לב:
הנושה חייב להיות חתום על ההודעה. במידה ומדובר בתאגיד, צריכות להופיע חתימה וחותמת. בנוסף, כל המסמכים הרלוונטיים צריכים להיות מוגשים בשפה הרשמית.